Uppdaterat den 18 november 2023

19 Bäst i test lekar till nästa femkamp

av Jesper Josefsson


Har du drömt om att få utmana dina vänner i Bäst i test lekar eller femkamp?

Nu har du chansen, här hittar du test och lekar ─från programmet och boken─ som passar perfekt till nästa fest eller femkamp till midsommar eller annan rolig tillställning. Din tid börjar nu!

 

Vi har även satt ihop en färdig Bäst i test femkamp som bara är att klicka igång!

 

1. Lägst antal objekt

Regler
Placera unika objekt i handen hos den lagmedlem med störst händer. Det lag med lägst antal unika objekt vinner. Om ni har samma antal objekt som något annat lag får ni 0 poäng!

 

Ni har 5 minuter på er och ska sedan ställa er i en cirkel och visa antalet objekt genom att öppna handen, ett lag i taget. Er tid börjar nu!

 

Unika objekt = Om någon har t.ex. 5 stenar räknas det bara som ett objekt.

 

Lägst antal objekt

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

2. Tekastning

Regler
Kasta en tepåse i en mugg från så långt som möjligt! Längst kast vinner. Ni har 5 minuter på er!

Ni behöver: Tepåsar och en mugg

Tekastning

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

3. Något i skon

Regler
Ni ska hitta så många unika objekt som möjligt som börjar på samma bokstav som ert förnamn.

Alla objekt måste få plats i lagets äldsta medlems sko och det är endast de objekt som är i skon vid tidens slut som räknas. Flest antal unika objekt vinner!

Ni har 5 minuter på er och er tid börjar nu!

Ni behöver: En lagmedlem med en sko och saker att lägga i den

Något i skon

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

4. Något har hänt

Regler
Denna lek är meningen att köra direkt efter en annan lek där deltagarna har fullt upp med annat än att se vad Plejmaster håller på med (t.ex. Något i skon) eller allra helst haft ögonbindel.

Under leken innan, ändrar Plejmaster några saker i rummet eller med sig själv. Exempelvis byter tröja, flyttar något eller ändrar frisyren.

Efter att leken innan är klar frågar Plejmaster vad som ändrats och ger ett poäng per rätt svar och minus per fel svar.

 

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

5. Balansera laget

Regler
Få två personer att väga lika mycket. Ni har 2 minuter på er, under tidens gång får ni inte test-väga någon eller något. Efter tidens slut väger ni lagmedlemmarna. Det lag som har minst skillnad mellan sina medlemmars vikt vinner!

Ni behöver: En våg

 

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

Lek

 

6. Redskaps-golf

Regler
Plejmaster har förberett olika redskap som deltagarna kan välja bland samt en “golfbana” som kan vara i form av att ta sig från plats A till plats B där “golfhålet” kan vara en hink de ska träffa med bollen.

Deltagarna får se banan på förhand och sedan välja vilket redskap de vill slå bollen med. Om någon deltagare/lag väljer samma redskap som någon annan får man 3 straffslag. Man får inte veta vad de andra har tagit förrän alla valt.

Leken går ut på att träffa golfhålet med bollen på så få slag som möjligt!

Exempel på redskap att golfa med:

 

7. Flytta vatten

Regler
Placera ut 2 hinkar, en fylld med vatten och en tom. Lägg en uppsättning hjälpmedel bredvid den fyllda hinken. Deltagarna ska flytta vattnet från den fyllda hinken till den tomma hinken med hjälp av de utvalda hjälpmedlen. Ni får inte röra eller flytta någon av hinkarna. Det lag som flyttar mest vatten vinner. Ni har 3 minuter på er.

Roliga hjälpmedel:

  • En plastpåse/kondom/plasthandske med massa små hål
  • Tejp
  • En slang
  • En toffla
  • En sked
  • En tvättsvamp

    Ni behöver: Två hinkar & valfria hjälpmedel

 

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

8. Byxfylla

Regler
Fyll en lagmedlems byxor med saker. Flest unika saker i byxorna vinner. Ni har 2 minuter på er!

Unika saker = ifall någon har t.ex. 5 stenar räknas det bara som en sak.

Ni behöver: En lagmedlem med byxor

 

Byfxylla

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

9. Vilopaus

Regler
Ställ ut en stol några meter bort eller i ett helt annat rum.

Ta dig till stolen och sätt dig ner och ta en vilopaus, på så få steg som möjligt och med ögonbindel. Lägst antal steg vinner. Vid samma antal steg vinner den snabbaste. Stöter du in i något annat än stolen får du 5 stegs strafftillägg.

Om ni kör leken utomhus kan det vara roligt att snurra deltagarna 5-10 varv innan de börjar gå.

Ni behöver: Ögonbindel & en stol

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

10. Svensson-huset

Regler
Rita ett hus. Det ska inte vara störst, inte minst utan ett riktigt Svensson-hus. Alltså någonstans i mitten. Det hus vars storlek är i mitten av alla ritade hus vinner. Det är bredden av huset som mäts och avgör storleken!

Ni behöver: Papper, pennor & något att mäta med

Svenssonhuset

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

11. Vad har du i fickan?

Regler
Denna lek är uppdelad i två delar. Inledningsvis, berätta endast om del 1 för lagen.

Del 1:
Samla så många saker som möjligt i era fickor. Ni har 2 minuter på er. Visa sedan Plejmaster vad alla har i sina fickor.

Del 2:
Bygg ett torn av alla saker som ert lag lyckats samla ihop. Högst torn vinner, ni har 2 minuter på er!

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

12. Djävulsvågen

Regler
Placera saker på vågen så att den visar 666 gram. Närmast vinner!

Visar vågen någon gång över 666 gram är man omedelbart diskad. Det är ert senaste försök som räknas. Ni har tre försök på er.

Ni behöver: En hushållsvåg

Djävulsvågen

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

13. Töm toarullen

Regler
Töm en toapappersrulle så snabbt som möjligt. Först tömd rulle vinner!

Variant 1: Placera en ände av pappret från rullen i byxkanten. På Plejmasters signal ska alla deltagare tömma rullen. Först tömd rulle vinner! Ifall pappret går av placerar man helt enkelt om pappret i byxkanten och fortsätter.

Variant 2: Placera 2 toalettpappersrullar, en rulle på varje sida, av deltagaren. På Plejmasters signal ska alla deltagare tömma båda rullar så snabbt som möjligt genom att surra upp pappret på era kroppar. Den som först har allt toapapper på sin kropp vinner!

Ni behöver: Toarulle

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

14. Toarulle Strongman

Regler
Placera tyngst eller flest objekt på en tom toapappersrulle. Bestäm om ni ska placera tyngst eller flest objekt.

Ni ska sedan placera det på en tom toapapperstulle utan att den går sönder. Om rullen går sönder är ni diskade. Objekten/objektet måste kunna balansera i 30 sekunder. Ni har 5 minuter på er.

Ni behöver: Tomma toarullar och eventuellt en våg

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

Lek

 

15. Fyll hatten

Regler
Varje lag får en hatt som de ska fylla med så många saker som möjligt. Sakerna måste börja på bokstäverna H, A eller T. Flest unika objekt vinner!

Majoriteten av objektet måste få plats inne i hatten för att räknas. Ni har 3 minuter på er.

Ni behöver: Hattar

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

16. Jätten

Regler
Ta en bild där någon i laget ser så stor ut som möjligt. Störst vinner! Ni har 10 minuter på er.

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

17. Poäng

Regler
Plejmaster bestämmer antal poäng man behöver för att vinna. Ex. 10 poäng och först med att få 10 poäng vinner! Deltagarna vet däremot inte hur man får poäng, utan ska ta reda på det.

Den enda instruktionen som ges är alltså “Få 10 poäng!” och så fort laget får ett poäng säger Plejmaster “1 poäng” och fortsätter räkna uppåt för varje poäng laget får tills de vinner.

Exempel på saker Plejmaster kan ge poäng för:

  • När någon i laget säger ett visst ord: T.ex. varför
  • När någon flyttar sig/reser sig upp/går
  • När någon tar i något specifikt
  • När någon gör high five
  • När någon suckar
  • När någon säger någons namn
  • När någon drar sig i håret
  • När säger att den inte förstår
  • När någon säger något snällt om Plejmaster
  • När någon tar en klunk av något

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

18. 3 saker på bild

Regler
Ta bild på tre saker: alla saker måste vara större än ditt huvud men mindre än en bil (bestäm vilken bil och vilket huvud ni utgår ifrån för att slippa tjafs).

Om ni tagit bild på samma sak som någon annan får ni 0 poäng. Det lag som har störst totalmassa av saker vinner. Ni har 5 minuter på er!

3 saker

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

19. Vattenstafett

Regler
Varje lag ska springa stafett genom en markerad bana med ett maximalt fullt glas med vatten och när man sprungit igenom banan ska man fylla upp en kanna med litermått. Lagen får ett poäng för att vara först färdiga och två poäng för att ha mest vatten!

Variant 1: Alla ska springa stafett med samma kanna med litermått, som är maximalt fylld med vatten. Samma sak annars, dvs två poäng för mest vatten och ett poäng för att vara först!

Variant 2: Alla springer igenom en hinderbana tillsammans med en eller flera 10 liters hink(ar) maximalt fylld(a) med vatten. Förslagsvis ska man ha hinder som kräver att man ska över, under, krypa, åla osv… dvs igenom en ganska krävande hinderbana.

Variant 3: Alla ska springa stafett med en och samma ugnsplåt som är fylld med vatten upp till kanten.

Ni behöver: Glas/bägare och en kanna med litermått

Spara leken och skapa en femkamp på Plej >

 

20+ andra roliga Bäst i test lekar

 
Wall of death
Ett sjunkande skepp
Sortera laget
Fruktgolf
Stövelkastning
Fler lekar här>

 

Lek

 

Vad är plej?

 
Vårt mål är att skapa en plattform som gör det enkelt att ha roligt tillsammans. Vi har Sveriges största lekbibliotek och färdiga femkamper och musikquizar som passar alla tillfällen och med olika teman så som Bäst i test, Afterwork, Babyshower, Möhippa, Svensexa, midsommar, nyår och andra högtider!